Exosomstudien

Karin Ekström, Maria Eldh och Cecilia Lässer
Krefting Research Centre, Inst. för invärtesmedicin, Sahlgrenska akademin, Göteborgs Universitet

Exosomer ar små 30-90 nanometer membranvesiklar som bildas inuti celler och sedan frisätts till den omgivande miljön. Många olika celler har visats frisätta exosomer och exosomer finns i bland annat blod plasma, lungsköljvätska, saliv, urin, bröstmjölk och i fostervatten. Exosomer identifierade under 1980-talet men det var först 1996 som de visades ha en immunologisk effekt. Sedan dess har exosomer visats ha många funktioner som T cell aktivering och tolerans utveckling, gemensamt för många av funktionerna är att de deltar i kommunikationen mellan celler. Kliniska studier genomförs där det utreds om exosomer kan användas som cancervaccin och de kan eventuellt också användas som biomarkörer.

Vi började först att studera exosomer vid allergi. När vi studerade exosomer från mastceller upptäckte vi att dessa innehåller RNA (Nat Cell Biol 9, 654-659.). Det var tidigare känt att exosomer består av lipider och proteiner men det var inte känt att de innehåller genetiskt material. Exosomer innehåller både mRNA och mikroRNA som kan överföras till andra celler. Det här är ett tidigare okänt och potentiellt kraftfullt sett hur celler kan kommunicera med varandra.

I vår grupp karaktäriserar vi exosomer från olika cellulärt ursprung och olika kroppsvätskor med avseende på deras RNA- och proteininnehåll. Dessutom studerar vi hur de kommunicerar med andra celler, vilka celler de interagerar med, hur de påverkar mottagarcellen och hur olika exosomer skiljer sig åt. Några av de tekniker vi använder oss av är flödescytometri, mikroskopering (ljus, konfokal och elektron), proteomik samt mRNA- och mikroRNA analyser.

Länk till