Tidigare okänd immunreglering i astma och allergi

Nyhet: 2016-08-09

Att immunsystemets många funktioner har en välfungerande reglering är av grundläggande betydelse för att ge oss människor skydd mot infektioner men att vi samtidigt undgår oönskad inflammation och immunsjukdomar. När regleringen av immunförsvaret inte fungerar och aktiviteten i immunförsvaret går till överdrift kan det leda till sjukdomar såsom astma och allergi. Madeleine Rådingers forskargrupp är inriktad på att identifiera viktiga signalvägar i immunsystemet som reglerar den luftvägsinflammation som uppstår hos personer med astma.
I en ny studie från Krefting Research Centre har man fokuserat på en nyupptäckt grupp av immunceller som kallas ILC2-celler och vilka tros spela en viktig roll för uppkomsten av allergi och astma. Det viktigaste fyndet i studien är att ett mikro-RNA som reglerar funktionen hos ILC2-cellerna har hittats. Mikro-RNA är små molekyler som reglerar geners proteinuttryck och därmed påverkar hur cellen uppför sig. Genom att använda lungvävnad från möss kunde man se att ILC2-celler kraftigt ökar produktionen av detta specifika mikro-RNA när ILC2-cellen aktiveras. Man kan också se att ILC2-celler som saknar detta mikro-RNA har minskad produktion av proinflammatoriska signalsubstanser som krävs för att generera en luftvägsinflammation.
Mikro-RNA tillhör en relativt nyupptäkt grupp molekyler och det är endast 10 år sedan de första rapporterna kom som beskrev en inblandning av mikro-RNA i patogena förlopp (främst inom tumörbiologi). Vi är alltså fortfarande en bit ifrån att ha läkemedel direkt riktade mot mikro-RNA för behandling av luftvägsinflammation. Dock anser forskarna på Krefting Research Centre att den aktuella studien tydligt visar den enorma påverkan mikro-RNA har i immunsystemet och menar att mikro-RNA har stor potential att fungera som biomarkörer inom en inte allt för avlägsen framtid. Genom att analysera en signatur innehållande nivåerna av flera olika mikro-RNA tror forskarna att det är möjligt att avslöja karaktären av en pågående inflammation. Just detta undersöks i en annan pågående studie på Krefting Research Centre där material från både blod och luftvägar från astmatiker och friska individer samlats in.
Studien publicerades nyligen i den välrenommerade amerikanska tidskriften The Journal of Allergy and Clinical Immunology:

AV:

Sidansvarig: Eva-Marie Romell|Sidan uppdaterades: 2010-06-29